Hobby Fritid i Tenhult ska växa med nytt affärsområde
På några år har Formic Design utvecklats till en stark aktör i branschen, inte minst när det gäller förmedlingsverksamhet. Från och med årsskiftet kommer Formic Design att flytta in i Hobby Fritids anläggning i Tenhult. Samtidigt blir Formics ägare Micael Forsmyr sälj- och marknadsansvarig för Hobby Fritid i Tenhult och är den som ska ansvara för att bygga upp det nya affärsområdet.
– Marknaden för förmedling av fritidsfordon har vuxit mycket snabbt de senaste åren, både i Sverige och i hela Europa. Nu blir min uppgift att ha fullt fokus på detta och vi har alla förutsättningar att lyckas. Hobby Fritid är ett väletablerat varumärke, vi har en toppmodern anläggning med alla delar under ett tak och vi vet att efterfrågan på detta erbjudande växer, säger Micael Forsmyr.
Vad är förklaringen till att fler ägare av husbilar och husvagnar väljer att sälja sina fordon med hjälp av förmedling?
– Den stora förklaringen är enkelheten och tryggheten. Att som privatperson sälja ett fordon själv är inte alldeles enkelt. Har man otur kan det bli fel och det blir en dålig affär. Vårt erbjudande är att vi tar hand om hela processen, inklusive rollen som säljare i juridisk mening. Det gör exempelvis att alla garantiåtaganden ligger på oss. Vi gör det enkelt för den som anlitar oss, förklarar Mats Svensson.
Hobby Fritid i Tenhult är idag återförsäljare för Knaus, Weinsberg, Hobby och Elnagh. I den nya strategin ingår att ha ett större utbud av olika fabrikat och modellstorlekar.
– Vi har ett upparbetat kontaktnät med ett antal återförsäljare i Tyskland som vi köper begagnade husbilar ifrån. I stort sett kan kunden önska vad hen vill ha och med våra kontakter löser vi uppgiften, säger Micael Forsmyr.
Erbjudandet att ni förmedlar husbilar och husvagnar har precis sjösatts. Har ni hunnit få någon respons från marknaden?
– Ja, det har blivit en oväntat bra start. Vi har redan fordon som ska förmedlas och i förra veckan anlände första leveransen med husbilar från Tyskland som vi köpt in för olika kunder. Känslan är att den goda försäljningen kommer att fortsätta 2021, säger Mats Svensson.